Huismama

De Thuiswerk tag! Hoe doe ik het allemaal?

Yes, sinds mei 2017 werk ik officieel voor mezelf. Freelancer, ZZP’er, het maakt me niet uit hoe je het wil noemen, als het beestje maar een naam heeft! Door Merel, die sinds begin dit jaar ook een officiële freelancer is, werd ik getagged in de Thuiswerk tag. So, let’s go!

Buitenshuis werken is iets waar ik eigenlijk altijd al een hekel aan heb gehad. In de zorg draaide ik altijd onregelmatige diensten, ook wanneer er een weeralarm afgegeven was. Het was al heel lang een droom om voor mezelf te beginnen, maar wat wilde ik doen? In mei liet ik me inschrijven bij de KvK, maar is het thuiswerken wat ik me ervan had voorgesteld? Of valt er misschien iets tegen? Je leest het in de Thuiswerk tag.

 

#1. Wat voor soort thuiswerk doe je?

Teksten schrijven, in de breedste zin van het woord. Mijn bedrijf begon oorspronkelijk als tekstbureau, maar toen ik mijn ondernemingsplan invulde bleek dat ik me vooral wilde richten op de ondersteuning van ondernemers. Daarom doopte ik de naam van mijn bedrijf om tot Gera Stockschen Tekst & VA. Voor ondernemers bied ik strippenkaarten aan van 10, 20 of 30 uur zodat ze laagdrempelig een beroep op me kunnen doen. Verder is het ook mogelijk om een blogabonnement af te sluiten of me in te huren voor het schrijven van nieuwe webpagina’s. Ach, eigenlijk schrijf ik alles met heel veel plezier!

 

#2. Waarom ben je gaan thuiswerken?

Tijdens mijn tweede zwangerschap besloten mijn manlief en ik dat ik zou stoppen met het werken buitenshuis. Na de bevalling las ik heel veel blogs en toen leek het me erg leuk om mijn eigen blog op te richten. Misschien zou ik zelfs wel mijn droom uit kunnen laten komen en een eigen bedrijf starten? Nou ja, als ik eenmaal iets in mijn hoofd heb…

 

#3. Hoeveel tijd besteed je iedere week aan je werk?

Uhm, zo’n beetje iedere vrije minuut. Er is altijd wel iets wat ik wil/moet lezen voor mijn blog en/of bedrijf. En anders kan ik altijd wel mijn oude blogs updaten. Ik hoef me in ieder geval niet te vervelen. Vorige week heb ik het redelijk nauwkeurig bijgehouden en kwam ik uit op bijna 37 uur. Ik kan wel zeggen dat ik wekelijks ongeveer 40 uur aan mijn bedrijf besteed.

 

#4. Hoe hou je de planning bij?

Sinds begin januari werk ik met een contentkalender. Op deze plek komt alles samen: social media berichten, blogs, promoties en eventuele afspraken. Daarnaast heb ik tijdens mijn blogbreak in december een aantal social media kanalen geautomatiseerd. Scheelt me een hoop gedoe!

Blogs plan ik in via de WordPress calender. In dit systeem kan ik naar hartelust met berichten schuiven. Verder kan ik echt niet zonder mijn papieren agenda!

 

#5. Regel je opvang voor de kinderen?

Nee. Levi gaat nu op dinsdag- en vrijdagmorgen naar de peuterspeelzaal. Als Lisa en ik weer thuiskomen eten en drinken we samen wat en dan gaat ze vaak nog even slapen tot we Levi weer op moeten halen. Dat levert me vaak al een uur of twee op! Aangezien Levi bij thuiskomst vaak erg moe is doen we de rest van de dag rustig aan. Ik heb dan vaak wel even tijd voor blogpromotie of om vast een blog in steekwoorden op te zetten.

Vanaf deze week vindt Levi het trouwens ook erg leuk om af en toe bij opa te lunchen. Zo zie je maar, ik krijg vanzelf wel meer tijd.

 

#6. Hoe hou je werk en gezin in balans?

Het vinden van balans is wel een dingetje. Deze heb ik dus ook opgenomen in mijn doelen. Er is namelijk geen sprake van balans. Het schrijven zie ik ook als vrije tijd, ik krijg er energie van. Maar…Als iedereen (lees mijn manlief) erg druk is, schiet de tijd voor mijn blog/bedrijf er vaak als eerste bij in. Dat betekent dat ik eigenlijk zeven dagen per week aan het werk ben. Gelukkig vind ik dat geen straf!

 

#7. Op welke manier start je werkdag?

Als ik opsta en mijn koffie doorloopt dan kijk ik altijd even naar mijn statistieken, e-mail en Facebook. Zolang de kinderen wakker zijn doe ik alles eigenlijk tussen de bedrijven door. Ach, vaak van houding wisselen is goed tegen de RSI laten we maar zeggen.

 

#8. Tijdens lunchtijd eet ik het liefst..?

Doordeweeks eten we tussen de middag meestal een doodnormale boterham. Eén à twee keer per maand lunch ik met een vriendin/concullega buiten de deur. Ik kan daar echt enorm van genieten. Op dat moment vind ik het vooral een feest dat ik niet zelf in de keuken hoef te staan!

 

#9. Mis je het werken voor een baas?

Nee. Om het wat antwoord wat langer te maken: echt niet.

 

#10. Mis je de praatjes met collega’s bij de koffieautomaat?

Zie het antwoord bij #9! En omdat ik veel contact heb met bloggers en af en toe eens buiten de deur lunch spreek ik mijn collega’s regelmatig. Verder vliegt de tijd vooral voorbij en vind ik mezelf ook best gezellig.

 

#11. Heb je een vaste week per dag vrij?

Nou nee. In het weekend doe ik voor de balans wel echt bewust een stap terug. Laat ik alles wat makkelijker los. Mijn gezin gaat dan voor het werk. Maar echt vrij ben ik eigenlijk nooit.

 

#12. Wat kocht je van je eerste salaris?

Mijn eerste verdiensten heb ik, hoppa, zo weer in mijn bedrijf geïnvesteerd. Wel heb ik een klein bedrag opzij kunnen zetten en keer ik mezelf nu maandelijks een piepklein bedrag uit. Gewoon ter motivatie. Ik ga van dat bedrag niet iets speciaals kopen trouwens, maar me op dat moment gewoon ontzettend trots voelen. Dat heb ik toch maar mooi zelf verdiend!

 

Dit waren mijn antwoorden op de Thuiswerk tag. Werk jij ook thuis en wil je de Thuiswerk tag ook invullen? Hartstikke leuk! Ik zou het erg leuk vinden wanneer je je link in de reacties achterlaat. Vergeet je niet Merel te vermelden als de bedenker van deze tag?

About 
Moeder van drie prachtige kinderen, levensgenieter, fanatiek. Kan moeilijk stilzitten, is gek op ijs en chocola.

9 Comments

  1. Roelina Jut

    13 januari 2018 - 00:57
    Reply

    Ik werk niet (echt) thuis, dus kan hem eigenlijk niet invullen. Ik vind m trouwens wel inspirerend. Met jouw antwoorden krijg ik weer ideeen om bij mij de boel wat meer te structureren.

  2. Marguerita

    12 januari 2018 - 19:04
    Reply

    Leuk om te lezen, ik vul hem binnenkort ook in deze tag, net als jij afgelopen mei begonnen als zzp-er

    • Gera

      12 januari 2018 - 19:07
      Reply

      Dank je wel voor je reactie :). Ik ben benieuwd naar jouw antwoorden. Jouw ZZP updates lees ik altijd met veel plezier!

  3. nicole orriens

    12 januari 2018 - 11:38
    Reply

    Net als jij besteed ik ook zeker 40 uur per week aan mijn werk thuis. Ik blog fulltime en schrijf dus ook teksten, alleen dan niet voor bedrijven : )

    Het is een ideale manier om gezin en betaalde arbeid te combineren vind ik.

  4. Demi

    11 januari 2018 - 22:00
    Reply

    Het lijkt me inderdaad lastig om het werk als ZZP’er op sommige dagen bewust te laten liggen. Goed dat je hier in het weekend sterk op let! Daarnaast: welk doorplaatsingssysteem gebruik jij voor het plaatsen van geplande artikelen als ik vragen mag? Ik gebruik Hootsuite, maar loop er tegenaan dat ik dan moet verwijzen naar een link die op het moment van klaarzetten nog niet online staat. Vraag mezelf af of de post dan netjes met klikbare foto met link online komt.

    • Gera

      11 januari 2018 - 22:08
      Reply

      Voor Facebook gebruik ik gewoon publicatie tools van Facebook zelf. Voor LinkedIn en Twitter gebruik ik sinds kort ook Hootsuite. Bij beide planningtools upload ik de afbeelding en laat de link erbij staan (bij Hootsuite de verkorte versie).

  5. Anniek

    11 januari 2018 - 20:37
    Reply

    Leuk bedacht deze tag. Werk ook als zelfstandige en tof om zo te lezen hoe ‘collega’s’ het doen ☺️

  6. Marloes

    11 januari 2018 - 07:36
    Reply

    Oh heel leuk, misschien vul ik m ook wel in! 💖 heel grappig om te zien dat we op sommige gebieden heel erg overeen komen en op andere juist totaal niet 😊

    • Gera

      11 januari 2018 - 07:41
      Reply

      Leuk, leuk, leuk! Je maakt me nieuwsgierig 🙂

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *